رقابت ناعادلانه بخش خصوصی با خصولتیها در حوزه لجستیک بندری
گروه: تیتر یک, تیتر دو, اقتصاد ایران, تجارت خارجی, دسته بندی نشده | کد خبر: 13513 | تاریخ: 22 مهر 1402 - 14:48
رقابت ناعادلانه بخش خصوصی واقعی و خصولتی در زمینه لجستیک بندری، زمینه رشد و رقابتی شدن در این حوزه مهم اقتصادی را با چالش جدی مواجه کرده است.
به گزارش خبرنگار شاخص ۳۶۰، شرایط سخت و نوسانی ناشی از تحمیل تحریمهای اقتصادی، فرصت سرمایه گذاری و سپس درآمدزایی از دیگر منابع پایدار از جمله اقتصاد دریا را در معرض توجه قرار داده است. توسعه زیرساخت های حمل ونقل و لجستیک بندری و دریایی از جمله طرح هایی است که دولت قصد پیاده سازی آنها را دارد.
حدود ۴ سال پیش بینی های درخصوص ارتقا ظرفیت کانتینری در قالب برنامه های بودجه ای کشور ثبت شد، این درحالی است که طی دو سال ظرفیت مذکور تنها به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار TEU کانتینر رسید. این رشد در شرایط تحریمی کشور شاید مثبت ارزیابی شود اما درباره چرایی عدم جهش در حوزه اقتصاد بندر( چشم انداز افزایش قابل توجه حجم خدمات کانتینری) باید به نکات دیگری درون اقتصاد ایران که همان بحث رقابت پذیری است، اشاره کرد.
رقابت ناعادلانه تایدواتر کاملا خصوصی با خصولتیها در بندر شهید رجایی
بندر شهید رجایی از مهمترین بنادر ایران بشمار میآید که تخلیه و بارگیری سالانه حدود ۱۱۰ میلیون تن انواع کالا را به تنهایی عهدهدار است این بندر بیش از ۵۵ درصد صادرات و وارات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را به خود اختصاص داده و همچنین تخلیه و بارگیری ۹۰ درصد کالاهای کانتینری در این بندر نیز انجام میگیرد.
در حالی در این نقطه استراتژیک اقتصاد کشور شاهد حضور همزمان بخش خصوصی و شرکتهای خصولتی هستیم که از سنوات قبل موضوع ارتقا رقابت پذیری و سرمایه گذاری در این بخش مورد تاکید سیاست گذاران در برنامه های بالادستی بوده است. به نظر میرسد نوعی رقابت ناعادلانه میان بخش خصوصی واقعی و مجموعه های خصولتی در بندر شهید رجایی، مانع توسعه متوازن و ورود سرمایه های جدید (که میتواند اثرات مهمی در رشد اقتصاد ایران ایفا کند) شده است.
انبارداری، بارگیری و تخلیه بار ( Loading & Unloading ) در حوزه لجستیک بندری،، یکی از مهمترین مراحل اجرایی در صنعت حملونقل و لجستیک کالا محسوب میشود. پروسه بارگیری و تخلیه بار تاثیر مستقیمی بر روی موفقیت لجستیک و حمل انتقال کالا به مقصد و همین طور قیمت تمام شده آن دارد.
به بیان سادهتر، بارگیری و تخلیه صحیح، مناسب، ایمن و نهایتا ارزان و بهصرفه باعث میشود کالا به موقع و به سلامت و با قیمت تمام شده بهتر به دست مصرف کننده برسد.
حدود یک دهه قبل از سوی اقتصاددانان این گزاره مطرح شد که “بخش خصوصی نحیف توان ایستادگی در برابر بخش دولتی یا خصولتی را ندارد”. این درحالی است که هم اکنون حداقل در حوزه لجتسیک بندری شاهد ارتقا سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی واقعی به ویژه در بنادر جنوبی کشور از جمله بندر شهید رجایی هرمزگان از سوی مجموعه هایی همچون تاید واتر و… هستیم.
جدای از مباحث رقابت پذیری نکات مهم دیگری از جمله فعالیت در بازار سرمایه و اقدامات توسعه ای در سایر بنارد کشور نیز میتواند دارای اهمیت باشد که بخشی از این موارد در ادامه مطرح شده است؛
حضور تایدواتر در بازار سرمایه
تایدواتر همواره در سال های اخیر حضوری فعال در بازار سرمایه کشور داشته و با سرمایه گذاری و مشارکت در طرح ها و واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی و همچنین خرید و فروش اوراق بهادار و ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری، اهتمام ویژه ای را به فعالیت در حوزه سرمایه گذاری معطوف کرده است.
تایدواتر خاورمیانه به منظور حمایت از سهام خود و همچنین به منظور بهره بردن از شرایط مناسب سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران، یک شرکت فرعی را تاسیس کرد که این شرکت علاوه بر حمایت از سهام تایدواتر، به خرید و فروش سهام در بازار سرمایه و کسب سود مناسب و در نتیجه، ارتقای سودآوری گروه شرکت های تایدواتر خاورمیانه می پردازد.
توسعه فعالیتها در بندر امام خمینی خوزستان
فاز نخست پروژه پایانه مکانیزه شماره ۴ غلات در بندر امام خمینی (ره) روز ۷ شهریور ۱۴۰۲ ، با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، مدیر عامل و اعضاء هئیت مدیره شرکت تایدواتر خاورمیانه و تنی چند از مقامات کشوری و استانی افتتاح و به بهره برداری رسید.
در پایان بار دیگر ذکر این نکته قابل توجه است که رقابت ناعادلانه بخش خصوصی واقعی و خصولتی در زمینه لجستیک بندری، زمینه رشد و رقابتی شدن در این حوزه مهم اقتصادی را با چالش جدی مواجه کرده است.
انتهای پیام/
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید