دروازههای صنعت جدید consulting بروی چه کسانی باز است؟
گروه: تیتر یک, اقتصاد ایران | کد خبر: 39535 | تاریخ: 14 شهریور 1403 - 11:19
تجربه دهه اخیر حاکی ازآن است که دورهی کارآموزی بسیاری از کارآفرینان موفق بینالمللی در “شرکتهای مشاور” گذرانده شده؛ اما با پیچیده شدن کسب وکارها و ورود رقبای جدید ازجمله هوش مصنوعی،زمینه برای فعالان چند تخصصی از جمله خبرنگاران در این صنعت مهیا شد.
به گزارش شاخص ۳۶۰، در تعریفهای قدیمی تر امده است، مشاوره یا Consultant – یک حرفه است که مشاور یا دانش تخصصی را در یک زمینه خاص ارائه میدهد. مشاوران میتوانند در هر صنعت تخصصی از جمله کسبوکارهای مرتبط با آموزش، حقوق، بازاریابی، امور مالی و… فعالیت کنند.
همچنین در تعاریف آمده: مشاوره مدیریت ( Management consulting) نوعی از خدمات مشاوره است که با هدف بهبود عملکرد مدیریتی، مورد استفاده سازمانها قرار میگیرد. مشاور مدیریت اغلب راههای بهبود کارایی سازمان را بررسی کرده و بهترین گزینه و راه حل را به مدیران ارشد پیشنهاد میکند. مشاور مدیریت به مدیران در حوزههای مختلفی چون افزایش سودآوری، کاهش هزینهها و افزایش درآمد، آنالیز فرایند، توسعه فناوری، مدیریت تغییر، تدوین استراتژی، توسعه محصولات یا روش استخدام و آموزش نیروی انسانی، مشاوره میدهد.
سه نکته در باب یک صنعت مدرن و عبور از تخصص گرایی
این درحالی است که به نظر میرسد با پیچیده شدن کسب وکارها و ورود رقبای جدید از جمله هوش مصنوعی و دسترسی عمومی به این ابزارها، زمینه برای فعالان چند تخصصی از جمله خبرنگاران ایجاد شده است.
دومین نکته قابل توجه اینکه، جمع بندیها نشان میدهد، رویکرد مدرن به صنعت consulting با تقاطع گیری، جمع بندی و پردازش اطلاعات در حوزه روابط عمومی، قوانین، فناوری اطلاعات، مالی و سرمایه گذاری زمینه “حضور” در کسب وکارها را برای فعالان ورزیده این حوزه فراهم میکند.
مشاور یا همان Consultant با دادهها و اطلاعات کار میکند. به گونهای او یک محقق است که ورودیهای بسیاری از کارفرما و دیگر ذینفعان تحقیق میگیرد و خروجی کارش تحلیلهاییست به کمک ابزارهایش میدهد. مدلهای مفهومی، چارتها، جداول و ماتریسها و تمام ابزارهای مدیریتی که یافتههای یک تحقیق را منظم میکند. مشاورها کمتر به صورت فردی، و بیشتر به صورت شرکتهای مشاورهی مدیریت (Firms) دیده میشوند. نمونههای موفق جهانی شرکتهای مشاوره مدیریت به «چهار غول مشاوره»مشهورند و شامل شرکتهایی چون Deloitte ،KPMG ،PwC ،EY و McKinsey میشوند که بر اساس رقابت در این لیست چهارتایی قرار میگیرند. مشاوران به حرفهایگری و حرفهایگرایی معروفند و شاید از همین رو باشد که دورهی کارآموزی و آغاز کار بسیاری از کارآفرینان موفق بینالمللی در این شرکتها گذرانده شده است.
ویدوی زیر در این زمینه جالب توجه است.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید