کاهش تصادفات و ترافیک جاده‌ای اربعین با راه‏ اندازی خط ریلی شلمچه–بصره

راه‌اندازی خط ریلی شلمچه-بصره می‌تواند کمک فراوانی به امنیت و رفاه زائران اربعین کند.
کاهش تصادفات و ترافیک جاده‌ای اربعین با راه‏ اندازی خط ریلی شلمچه–بصره

به گزارش شاخص ۳۶۰، آمار سال‌های اخیر حکایت از آن دارد که حجم بالایی از زائران اربعین حسینی به وسیله ماشین‌های شخصی و ناوگان مسافربری خود را به مرزهای عراق می‌رسانند که این سبب می‌شود خطرات زیادی مانند تصادفات جاده‌ای در کمین زائران ‌باشد. در این راستا راه‌اندازی خط ریلی شلمچه-بصره می‌تواند کمک فراوانی به امنیت و رفاه زائران اربعین کند.

هر ساله حجم بالایی از زائران ایرانی اباعبدالله الحسین علیه السلام در ایام اربعین خود را به مرزهای عراق می‌رسانند تا در این ایام زائر کربلای معلی باشند. مطابق آمار ۱۴۰۳ سه میلیون و ۶۰۰ هزار زائر ایرانی از مرزهای رسمی عازم کربلای معلی شده ‏اند. همچنین بر اساس آمار، اغلب زائران اربعین توسط وسیله نقلیه شخصی و پس از آن به وسیله ناوگان مسافربری عمومی راهی مرزها شدند؛ به‌گونه‌ای‌که سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در شهریور ماه سال گذشته در این‌باره گفت: «۲۰درصد از کل زائران با اتوبوس و حدود سه درصد با ناوگان هوایی و حدود ۷۷ درصد با وسایل نقلیه شخصی به مرزها سفر کرده‌اند.»

میزان جابه‌جایی زوار اربعین بر اساس حمل‌ونقل زمینی و هوایی

بنابراین، وسایل شخصی و ناوگان مسافربری و به‌طورکلی حمل‌ونقل زمینی نقش بسیار پررنگی در جابه‌جایی زائران اربعین دارد که این امر سبب می‌شود که امنیت، رفاه و آرامش زائران اربعین اهمیت دوچندانی پیدا کند. خستگی بیش از حد رانندگان وسایل شخصی در رفت ‌و برگشت به مرزها و عدم شناخت کافی از جاده‌های منتهی به مرز، فرسودگی ناوگان مسافربری جاده‌ای کشور و نیز وجود نقاط حادثه‌خیز در مسیرهای منتهی به مرز، سبب می‌شود تا احتمال تصادفات جاده‌ای برای زائران اربعین بالا برود. در این باره سردار سید تیمور حسینی درباره میزان جان‌باختگان و مجروحین اربعین سال ۱۴۰۳ گفت:« در مجموع از ابتدای ماه صفر امسال ۹۱ فقره تصادف جرحی مرتبط با زائران اربعین در جاده‌های کشور رخ داده که در جریان این تصادفات ۱۸۴ نفر مجروح شده‌اند.» از طرفی فرسودگی ناوگان مسافربری نیز کار جابه‌جایی زائران اربعین و امنیت آنان را دشوار کرده است. به طوری‌که حسینی در مصاحبه دیگری پیرامون برخورد با اتوبوس‌های دارای نقص گفت: «از اول ماه صفر تاکنون تعداد ۱۱۲۸ دستگاه اتوبوس دارای نقص فنی شناسایی و به سازمان راهداری برای رفع نقص و جلوگیری از تردد اعلام شده است. ضمن اینکه تعداد ۶۶۳ راننده پرخطر اتوبوس نیز در این بازه زمانی شناسایی و اعمال قانون شده‌اند.»

نکات فوق در کنار عواملی مانند جلوگیری از فرسایش جاده‌های ایران، کاهش ترافیک در راه‌های منتهی به مرزها و مصرف سوخت، کاهش هزینه‌های دولت و زائران باید مسئولان ذیربط را به تکاپو بیندازد تا هر چه سریع‌تر به گسترش حمل‌ونقل ریلی با عراق  و مخصوصاً راه‌اندازی خط ریلی شلمچه-بصره بپردازند. راه‌اندازی این مسیر ریلیِ کوتاه که تنها ۳۳ کیلومتر ریل‏گذاری نیاز دارد، در کنار موارد فوق سبب تسهیل و افزایش ظرفیت تردد زائران خواهدشد؛ چرا که هر قطار ظرفیتی معادل ده‏ها اتوبوس دارد. جدول زیر میزان ظرفیت قطار با اتوبوس را مقایسه می‏کند:

نوع قطار

ظرفیت هر واگن

ظرفیت ۱۰ واگن یک قطار

معادل اتوبوس ۲۵ نفر (VIP)

قطار چهار تخته

۴۰ نفر

۴۰۰ نفر

۱۶ عدد اتوبوس

قطار شش تخته

۶۰ نفر

۶۰۰ نفر

 ۲۵ عدد اتوبوس

قطار اتوبوسی

۱۰۸ نفر

۱۰۸۰ نفر

۴۳ عدد اتوبوس

 

 

 

 

 

 

 

طبق گفته مصطفی داوودی، معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تکمیل پروژه خط ریلی شلمچه-بصره امکان جابه‌جایی ۱۰ میلیون زائر اربعین وجود داردکه نشان از ظرفیت بالای این خط ریلی برای جابه‌جایی سالم، امن و کم‌هزینه زوار اربعین دارد

به همین دلیل ضرورت دارد مسئولان ذی‌ربط تمام تلاش خود را برای راه‌اندازی خط ریلی شلمچه-بصره به کار گیرند تا با بهره‌گیری از این ظرفیت ویژه، رفاه و امنیت زائران اربعین تأمین شده و تصادفات و حوادث جاده‌ای و تلفات انسانیِ اربعین حسینی به کمترین مقدار خود برسد.

 

لینک کوتاه خبر:

https://shakhes360.ir/?p=66919

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

© کلیه حقوق این سایت متعلق به شاخص 360  بوده و  استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: آبان مدیا