به گزارش شاخص ۳۶۰، در بخشی از گزارش سازمان حسابرسی کشور در خصوص آزادراه قزوین-رشت آمده است؛
«… ۲۵ درصد از منابع مالی پروژه آزادراه قزوین-رشت توسط بانک تجارت، ۲۵ درصد توسط سازمان راهداری و مابقی (۵۰ درصد) توسط وزارت راه و شهرسازی تامین شده است.
بر اساس قرارداد مشارکت امضا شده و متممهای آن، نرخ بازدهی مورد انتظار سرمایه و تسهیلات سازمان راهداری در زمان بازگشت اصل مبلغ و با توافق طرفین تعیین و تسویه خواهد شد، لیکن علیرغم برگشت مبلغ ۳۳۹ میلیارد ریال از آورده مشارکت به سازمان راهداری تا پایان سال مالی ۱۴۰۲، چگونگی تفکیک آن بر حسب نرخ سود و مبلغ اصل تسهیلات مشخص نشده است.
لازم به ذکر است نرخ و مبلغ تسهیلات بانک مشخص شده و شرکت آزادراه علیرغم پرداخت مبلغ اقساط بانک با توجه به تحقق بیش از برآورده منافع بهرهبرداری طی سالهای اخیر تا پایان سال مالی قبل اقدام به بازپرداخت مبلغ ۲۴۷۹ میلیارد ریال اقساط اضافی تسهیلات (شامل ۸۴ قسط) زودتر از سررسید و تا اسفند ۱۴۰۹ به بانک کرده است.
سازمان راهداری خواستار بخشودگی سود اقساط پرداختی قبل از سررسید به بانک است و بانک تجارت به موجب مصوبه مجمع عمومی عادی بهطور فوقالعاده صاحبان سهام،طبق نظریه کارشناسی اخذ شده مبلغ ۳۱۹۰ میلیارد ریال از بابت اشتباه در محاسبه سود اقساط مطالبه کرده است.
مضافاً به استناد نامه شماره … مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۹ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک تجارت متوقف شده است.
لیکن علیرغم توقف برداشت تا تاریخ تهیه این گزارش مبلغ ۲۰۹۸ میلیارد ریال از حساب شرکت آزادراه توسط بانک تجارت برداشت شده است.
همچنین وزارت راه و شهرسازی خواستار پرداخت سهم سازمان راهداری (۹۵ درصد همه درآمدهای موضوع تبصره ۳ ماده ۴ قرارداد مشارکت) است که مورد موافقت بانک تجارت قرار نگرفته است.»
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید