شاهراه جدید ترانزیت ایران با ارمنستان و آذربایجان بر مدار توسعه

معاون وزیر راه با تاکید بر ضرورت افزایش اعتبارات محور جلفا-کلاله این پروژه را بزرگ‌ترین طرح راهی منطقه ارس دانست که با بهره‌برداری آن، ظرفیت ترانزیتی ایران در مرز با ارمنستان، آذربایجان و نخجوان افزایش می‌یابد.
شاهراه جدید ترانزیت ایران با ارمنستان و آذربایجان بر مدار توسعه

به گزارش شاخص ۳۶۰، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه در مناطق مرزی کشور نه تنها یک ضرورت برای ارتقای ایمنی و کاهش هزینه‌های جابه‌جایی است، بلکه ابزاری کلیدی در تقویت مبادلات تجاری، افزایش سهم ایران در ترانزیت منطقه‌ای و تحقق اهداف توسعه پایدار محسوب می‌شود.

در این بین مرزهای شمال‌غربی ایران به دلیل مجاورت با کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و نخجوان جایگاهی راهبردی در اتصال کریدورهای بین‌المللی دارند و بهره‌برداری از مسیرهای جدید در این مناطق می‌تواند به‌طور مستقیم بر رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و ارتقا موقعیت ژئوپولیتیکی کشور اثرگذار باشد.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفته است: با پیگیری کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و هماهنگی‌های صورت‌گرفته، موضوع افزایش سقف اعتبارات محور کلاله–جلفا در دستور کار است. تاکنون حدود ۲۰۰۰ پرداخت شده اما برای تکمیل پروژه به حداقل ۱۲ همت دیگر نیاز داریم.

هوشنگ بازوند با بیان این‌که قرار است سازمان برنامه و بودجه تأمین مالی را تسریع کند، ادامه داد: در زمان حاضر عملیات اجرایی از کیلومتر صفر تا ۵۸ در دست اجراست و با افزایش اعتبارات، پیمانکار از کیلومتر ۵۸ تا ۱۰۷ نیز با سرعت بیشتری وارد عمل خواهد شد. هدف‌گذاری این است که با تأمین نقدینگی و حضور فعال پیمانکار، مدت زمان اجرای پروژه کاهش یافته و این مسیر ترانزیتی زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی با این‌که این طرح بزرگ‌ترین پروژه راهی در منطقه ارس است، افزود: بهره‌برداری کامل از محور جلفا-کلاله علاوه بر ارتقا ایمنی و کاهش تصادفات، ظرفیت ترانزیتی کشور در مرز با ارمنستان، آذربایجان و نخجوان را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد و نقشی کلیدی در توسعه پایدار منطقه خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، با توجه به جایگاه محوری شمال‌غرب کشور در مبادلات تجاری و ترانزیتی، تکمیل محور جلفا-کلاله می‌تواند گام بلندی در جهت ارتقای ایمنی جاده‌ای، کاهش تصادفات و افزایش ظرفیت ترانزیتی ایران در مرز با کشورهای همسایه باشد. تحقق این هدف علاوه بر تقویت جایگاه ایران در کریدورهای بین‌المللی، توسعه اقتصادی و پایداری منطقه‌ای را نیز به همراه خواهد داشت.

محور مذکور به‌عنوان بخشی از شبکه کریدورهای منطقه‌ای، ایران را به یکی از مراکز اصلی ترانزیت منطقه تبدیل خواهد کرد. این پروژه با کاهش هزینه‌های لجستیکی، افزایش ایمنی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، نه‌تنها اقتصاد منطقه ارس را متحول می‌کند، بلکه جایگاه ژئوپلیتیکی ایران را در تجارت جهانی تقویت خواهد کرد.

لینک کوتاه خبر:

https://shakhes360.ir/?p=67989

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

© کلیه حقوق این سایت متعلق به شاخص 360  بوده و  استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: آبان مدیا