عباس قربانعلیبیک، کارشناس ارشد حملونقل ریلی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اقدام وزیر راه و شهرسازی در اعلام کاهش ۴۵ دقیقهای زمان سیر قطارهای مسافری را گامی منطقی و عقلایی توصیف و اظهار کرد: مشکل اصلی شبکه ریلی کشور در واقع به باورها و نگاه مدیران بازمیگردد. خوشبختانه اتفاق خوبی که افتاده این است که خانم وزیر هدفی قابل تحقق را مطرح کردهاند.
وی افزود: اینکه اعلام کردهاند زمان سیر قطار مسیر تهران–مشهد باید ۴۵ دقیقه کاهش یابد، اقدامی عقلایی است؛ چون هدفی واقعبینانه تعیین شده است، نه وعدهای بزرگ و دور از دسترس که انگیزهها را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: اگر وزیر راه بگوید میخواهم یکباره زمان سیر را ۵ ساعت کاهش دهم، ممکن است از نظر فنی ممکن باشد، اما در عمل، مدیران و بدنه فنی این هدف را جدی نمیگیرند. اما وقتی گفته میشود ۴۵ دقیقه کاهش، یعنی گامی واقعی و شدنی. بعد از تحقق این مرحله، میتوان گام دوم را طراحی کرد؛ مثلاً پس از تثبیت این کاهش، هدف بعدی میتواند رساندن زمان سیر از ۱۰ ساعت و ۱۵ دقیقه به ۹ ساعت و ۳۰ دقیقه باشد. این همان مسیری است که کشورهای موفق در حملونقل ریلی طی کردهاند.
قربانعلیبیک با اشاره به تجربه چین گفت: در چین نیز این روند بهصورت مرحلهای پیش رفت. رئیسجمهوری در سفر به چین، از تیانجین به پکن با قطار رفت و گفت اگر با ماشین سفر میکردیم، دو ساعت طول میکشید، اما با قطار نیم ساعت.
کارشناس حملونقل ریلی بیان کرد: همین چین، امروز کشوری است که بیش از مجموع کشورهای دیگر، مسافر را با قطارهای سریعالسیر جابهجا میکند. در حالی که ۴۴ سال بعد از ژاپن وارد حوزه قطار سریعالسیر شد. ژاپن اولین خط خود را در سال ۱۹۶۴ افتتاح کرد، اما چین در سال ۲۰۰۸ وارد این حوزه شد. با این حال ظرف مدت کوتاهی از همه کشورها جلو افتاد؛ در حالی که امروز ژاپن ۶۱ سال سابقه دارد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید