عباس قربانعلیبیک، کارشناس حملونقل ریلی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عملکرد چین در توسعه قطار سریعالسیر مسافری را کمسابقه خواند و اظهار کرد:طی چند دهه، سرعت حملونقل سریع ریلی چین از کل دنیا با سابقه ۶۱ سال فراتر رفته است.
وی با اشاره به “پرش پنج مرحلهای” چین توضیح داد: این یعنی سرعت قطارها در پنج مرحله افزایش یافته و هر بار با بازسازی خطوط، اصلاح مسیرها و برقی کردن شبکه، سرعت متوسط سفر افزایش یافت.
قربانعلیبیک اضافه کرد: در آغاز این پروژهها، سرعت متوسط حدود ۴۸ کیلومتر در ساعت بود و برخی منابع آن را ۶۵ کیلومتر در ساعت اعلام کرده بودند.
کارشناس ارشد حملونقل ریلی یادآور شد: چند دهه قبل، سفر ۱۳۰۰ کیلومتری پکن-شانگهای حدود ۴۰ ساعت طول میکشید، اما با پرشهای چین، این زمان به شکل انفجاری کاهش یافته است.»
قربانعلیبیک تاکید کرد: چین میتوانست با هواپیما و اتوبانها به حملونقل مسافر اتکا کند، اما این مسیر مصرف سوخت، تلفات جانی و اتلاف وقت بیشتری داشت. انتخاب توسعه شبکه ریلی سریعالسیر نه تنها سفرها را تسریع کرد، بلکه به اقتصاد کشور هم کمک کرد.
وی تصریح کرد: پرش پنج مرحلهای چین، الگویی برای افزایش سرعت و بهرهوری در حملونقل ریلی است که کشورهای دیگر میتوانند از آن درس بگیرند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید