تزریق بی‌نتیجه ۱۰ همت به بخش ریلی؛ چرا بهره‌وری لکوموتیوها در کشور پایین است؟

تزریق بی‌نتیجه 10 همت به بخش ریلی؛ چرا بهره‌وری لکوموتیوها در کشور پایین است؟

احسان شعبانی، عضو سابق هیئت‌مدیره راه‌آهن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به عملکرد بخش ریلی کشور طی یکسال اخیر، اظهار کرد: یکی از نکات قابل تأمل طی مدت یاد شده، عدم تناسب میان تزریق منابع و نتایج حاصل از آن است.

وی ادامه داد: با وجود تزریق حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت در سال ۱۴۰۳ و ادامه این روند در سال ۱۴۰۴ برنامه افزایش لکوموتیوهای فعال از ۵۰۹ دستگاه در شهریور ۱۴۰۳ به ۶۰۰ دستگاه برای نوروز ۱۴۰۴ محقق نشد.

وی افزود: به‌طوری که این تعداد در فروردین به حدود ۵۸۰ دستگاه رسید و در حال حاضر نیز تنها حدود ۵۷۰ دستگاه فعال اعلام شده است.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد عدم پیگیری مؤثر از سوی راه‌آهن و نبود هماهنگی لازم با دستگاه‌های مرتبط از جمله گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت از دلایل اصلی این وضعیت بوده است، تصریح کرد: اگرچه رشد تعداد لکوموتیوهای فعال آن‌گونه که انتظار می‌رفت محقق نشده، اما موضوع قابل تامل در این بخش، کاهش حدود ۱۰ درصدی بهره‌وری لکوموتیوها در یک سال گذشته باشد.

عضو سابق هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: این در حالی است که در بازه زمانی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲، کشور رشد حدود ۱۰ درصدی در بهره‌وری لکوموتیوها را تجربه کرده بود. این کاهش چشمگیر در بهره‌وری، اثر مثبت تزریق منابع و افزایش آماده‌به‌کاری ناوگان را تقریباً خنثی کرده، به‌گونه‌ای که شاخص حمل‌ونقل ریلی در مجموع کمتر از پنج درصد رشد داشته است.

شعبانی در خصوص وضعیت تولید داخلی ناوگان ریلی نیز گفت: تولید و بازسازی ناوگان در مقایسه با دوره قبل حدود ۵۰ درصد کاهش یافته و از تولید سالانه بیش از ۱۰۰۰ دستگاه به کمتر از ۶۰۰ دستگاه رسیده‌ایم. استمرار این روند نزولی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به نیروی انسانی فعال و زیرساخت‌های صنایع ریلی کشور وارد کند و این حوزه را در سال‌های آینده با چالش‌های جدی مواجه سازد.

رئیس سابق کمیته حسابرسی داخلی راه‌آهن در ادامه، با اشاره به وضعیت جابه‌جایی مسافران ریلی گفت: پس از ثبت رکورد ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار مسافر در سال ۱۴۰۲ این رقم در سال ۱۴۰۳ با کاهش ۶ درصدی به ۳۰ میلیون و ۱۴۰ هزار مسافر رسید و در سال ۱۴۰۴ نیز تغییر محسوسی نداشته است. با ادامه روند فعلی به نظر می‌رسد امسال نیز تعداد مسافران از ۳۱ میلیون نفر فراتر نرود. این در حالی است که طی این مدت، قیمت بلیت قطارهای پنج‌ستاره بیش از ۱۰۰ درصد و سایر قطارها بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته و انتظار ارائه خدمات گسترده‌تر و با کیفیت بالاتر وجود داشته است.

شعبانی همچنین گفت: پس از چند سال کاهش پیاپی سوانح و در حالی‌که مجموع تعداد سوانح ریلی از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ هر سال روندی نزولی داشت و از ۲۳۸ سانحه در سال ۱۳۹۹ با کاهش ۲۳ درصدی به ۱۸۳ سانحه در سال ۱۴۰۲ رسید. اما طی ۶ ماه نخست امسال سوانح ریلی حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی بیان  کرد:یکی از نمونه‌های اخیر، سانحه ریلی چند وقت اخیر در منطقه ریلی یزد رخ داد که به گفته کارشناسان خسارت مستقیم آن سنگین برآورد می‌شود.

لینک کوتاه خبر:

https://shakhes360.ir/?p=69596

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

© کلیه حقوق این سایت متعلق به شاخص 360  بوده و  استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: آبان مدیا