ایران پنجمین وارد کننده طلای جهان شد/ واردات ۵۸ تن طلا در ۹ ماه

به گزارش شاخص ۳۶۰، تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی «شورای جهانی طلا» نشان می‌دهد گرایش جهانی به خرید طلا چه در قالب زیورآلات و چه سرمایه‌گذاری در سکه و شمش در سه فصل نخست سال ۲۰۲۵ به اوج جدیدی رسیده است. مجموع تقاضای جهانی طلا در این مدت به ۲ هزار و ۴۲ تُن رسیده که از این میزان ۱,۰۴۷ تُن به تقاضای زیورآلات و ۹۴۷ تُن به خرید طلا در قالب سرمایه‌گذاری اختصاص دارد.

در این میان، بررسی کشورها نشان می‌دهد چین با ۵۹۱ تن و هند با ۴۶۲ تن همچنان دو قدرت بلامنازع بازار جهانی طلا هستند و بیش از نیمی از کل تقاضای جهان را به خود اختصاص داده‌اند. پس از این دو کشور، ایالات متحده (۱۰۹ تن)، ترکیه (۷۶ تن) و ایران (۵۸ تن) در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

قیمت جهانی طلا ,

ایران؛ پنجمین جایگاه جهانی در خرید طلا

براساس این گزارش، ایران با تقاضای ۵۸ تن طلا در نه‌ماهه نخست ۲۰۲۵ در جایگاه پنجم جهان ایستاده است؛ جایگاهی که پیامدهای اقتصادی آن به خصوص در شرایط محدودیت‌های ارزی کشور قابل توجه است.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد واردات این میزان طلا حدود ۶ میلیارد دلار ارز از کشور خارج کرده است. با در نظر گرفتن بازار غیررسمی و مسیرهای غیرشفاف ورود طلا، مجموع خروج ارز در سال جاری می‌تواند بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد شود؛ رقمی که در شرایط فشار ارزی و محدودیت منابع ارزی، قابل‌توجه و نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

رقابت شدید منطقه‌ای و افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری طلایی

در منطقه خاورمیانه نیز تقاضای طلا روند افزایشی داشته است. ترکیه با ۷۶ تن در رتبه چهارم جهان و عربستان با ۴۸ تن در جایگاه هفتم قرار گرفته‌اند؛ آماری که نشان می‌دهد اقتصادهای تورمی و نااطمینانی‌های ژئوپلیتیکی نقش مهمی در افزایش میل به سرمایه‌گذاری در طلا ایفا می‌کنند.

در کنار این کشورها، روســیه (۵۱ تن)، تایلند (۳۸ تن) و ویتنام (۳۷ تن) نیز در جمع ده کشور نخست دیده می‌شوند که بخش قابل‌توجهی از تقاضای جهانی را تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه خبر:

https://shakhes360.ir/?p=69655

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

© کلیه حقوق این سایت متعلق به شاخص 360  بوده و  استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: آبان مدیا