تجمیع تشکل‌های اتاق بازرگانی توسط شورای عالی نظارت کلید می‌خورد؟

در سالهای اخیر تعداد تشکلهای زیر مجموعه اتاق ایران دو تا سه برابر شده، درحالی که در بسیاری از موارد امکان تجمیع آنها وجود دارد. بر این اساس گمانه زنیهای تازه ای در خصوص اصلاح این حوزه از سوی شورای عالی نظارت بر اتاق مطرح شده است.
اتاق بازرگانی

به گزارش شاخص۳۶۰، تشکلهای مرتبط با حوزه های صنفی و بازرگانی در ایران از سابقه ای بسیار طولانی  برخوردارند. اتاق تجارت در سال ۱۳۰۵ تاسیس شد. در سال ۱۳۲۰ با تصویب قانون جدیدی، اتاق بخش خصوصی ایران به اتاق بازرگانی تغییر نام داد پس از آن در سال ۱۳۴۱ قانون تاسیس اتاق صنایع و معادن تصویب شد. در سال ۱۳۴۲ اتاق صنایع و معادن تاسیس شد و در سال ۱۳۴۸ این دو اتاق، ادغام و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ایران تاسیس شد. در سال ۱۳۹۰ با تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، عنوان کشاورزی نیز به انتهای نام اتاق افزوده شده است و به این ترتیب، پارلمان بخش خصوصی به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تغییر نام داد.

رئیس اتاق بازرگانی چگونه تعیین می شود؟

طبق آئین‌نامه، به اعضای حقیقی و حقوقی هر یک از اتاق‌های بازرگانی که در تاریخ انتخابات حداقل ۲ سال سابقه عضویت پیوسته یا ناپیوسته داشته باشند، اجازه داده شده در روز انتخابات از میان داوطلبان تایید شده، افراد موردنظر خود را برای ریاست اتاق بازرگانی انتخاب کنند.

رشد سه برابری تعداد تشکل ها در ۱۰ سال 

یکی از نکاتی که در اتاق بازرگانی ایران بسیار قابل توجه است، تعداد بالای تشکل های تابعه اتاق ایران است. گفتنی است در شرایطی که تا دوره هفتم هییت رئیسه اتاق بازرگانی ایران، تعداد تشکل های زیر مجموعه به ۷۰ تشکل می رسید امروز که در دوره دهم قرار داریم، در رشدی عجیب تعداد این تشکل ها به بیش از ۱۹۶ تشکل رسیده است.

لازم به ذکر است حوزه آی تی، غذا و دارو، بهداشت و سلامت و همچنین حوزه معدن بیشترین تشکل و انجمن را در اتاق بازرگانی ایران تشکیل داده اند. تشکل هایی که به نظر می رسد چندان وظایف متفاوتی ندارند و در یک موازی کاری مشهود صرفا از امتیازاتی خاص بهره  می برند.

برخی از اعضای اتاق بازرگانی در گفت و گو با تسنیم با اشاره به تخلفات و ابهامات جدی در تشکیل تشکل های مذکور تاکید کردند، برخی از تشکل ها با توجه به اینکه از نظر تعداد به حد نصاب نرسیده اند و ماموریت آن ها مشابه سایر تشکل های موجود بود، بر خلاف آیین نامه ها و قانون تشکیل شده اند و بعضا وجاهت لازم را  ندارند.

کثرت تشکل های زیرمجموعه اتاق بازرگانی ایران منجر به موازی کاری خواهد شد

یکی دیگر از نکاتی که همواره مورد انتقاد برخی کارشناسان بوده، کثرت تشکل ها و انجمن ها در اتاق بازرگانی ایران است. بررسی ها نشان  می دهد بیش ۱۰۰ انجمن در اتاق بازرگانی ایران وجود دارد که موجب ایجاد حلقه های تکرار شونده و همچنین موازی کاری های بسیاری شده است.

در همین راستا به نظر می رسد شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی می تواند در یک اقدام اصلاحی دست به تجمیع این انجمن ها و تشکل ها بزند تا علاوه بر متمرکز شدن این انجمن ها و تشکل ها، به هماهنگی هر چه بیشتر آن ها در راستای امور محوله کمک کند.

به عنوان مثال در شرایط فعلی انجمن پلیمر ایران، انجمن شرکتهای مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی و انجمن صنعت پتروشیمی سه انجمن جدا و مستقل از هم را در اتاق بازرگانی تشکیل داده اند. این در حالی است که این سه انجمن می توانند همگی ذیل یک عنوان و در یک گروه قرار گیرند تا علاوه بر همسویی بیشتر از موازی کاری های احتمالی هم دور شوند.

پیشنهاد طبقه بندی بر اساس ISIC راه جلوگیری از موازی کاری ها

بر همین اساس شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی می تواند با اعمال تغییراتی همچون طبقه بندی بر اساس ISIC  دست به تجمیع تشکل ها ذیل عنوان های کلان تر بزند. به طور کلی کد بین‌المللی ” ISIC ” برگرفته از سر واژه‌های International Standard Industrial Classification است که به معنای سیستم بین المللی استاندارد بوده و برای دسته‌بندی صنایع مختلف به کار می‌رود.

ISIC یک طبقه‌بندی بر مبنای نوع فعالیت اقتصادی است. لازم به توضیح است که در نوع عملیات یا فعالیت اقتصادی، دستی یا مکانیزه بودن آن اهمیت ندارد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://shakhes360.ir/?p=14793

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: