تبعات بلاتکلیفی تخصیص ارز؛ تضعیف برندهای ایرانی شدت میگیرد؟
گروه: اقتصاد ایران | کد خبر: 39526 | تاریخ: 13 شهریور 1403 - 16:41
تداوم وضعیت بلاتکلیف سیاست ارزی، یک پاس گل پنهان برای برندهای خارجی در بازار تلفن همراه در جهت تضعیف رقبای تازه نفس داخلی محسوب میشود.
به گزارش شاخص ۳۶۰، در ماههای اخیر بحران عدم تخصیص ارز به ثبت سفارش های مرتبط با حوزه تلفن همراه چالشای مختلفی به همراه داشته است. این مساله برندهای ایرانی موبایل هوشمند را نیز با بحران رو به رو کرده است.
به عنوان مثال، تلفن هوشمند با برند ایرانی “باند” که در ماههای اخیر با رده قیمتی ۷ تا ۸ میلیون تومان در سایه استقبال عمومی، به نوعی بازار خود را پیدا کرده بود حالا نایاب شده و عرض آن مختل شده است.
به نظر میرسد تبعات بلاتکلیفی سیاست ارزی دولت، حالا به یک چالش جدی در این حوزه تبدیل شده و با وجود هزینه های سنگین تبلیغات، نیروی انسانی، تحقیق و توسعه امکان عرضه محصول وجود ندارد.
تداوم این روند تداوم سرمایه گذاری در حوزه تلفن همراه با موانع جدی مواجه کرده و در صورت خروج سرمایه گذاران، بازار تلفن همراه همچنان در بند برندهای خارجی با ارزی بری سنگین ۲ تا ۳ میلیارد دلاری باقی خواهند ماند.
با ادامه این شرایط شاهد شکل گیری یک رقابت نابرابر در بازار تلفن همراه هستیم، چراکه بحران تخصیص ارز در وهله اول برندهای ایرانی را با چالش مواجه میکند.
در این زمینه باید تاکید کرد، از یک طرف برای برندهایی که با سرمایه داخلی به بازار عرضه شده اند طی دو سال اخیر چالش نابرابری خدمات پس از فروش به اوج رسیده و از طرف دیگر رقبای خارجی به لطف تیراژ بسیار بالا امکان هماهنگ سازی قیمت را در مقابل رقبای داخلی در اختیار دارند. به عبارت دیگر آنها از این فرصت، برای تثبیت حضور خود در بازار تلفن همراه و تضعیف رقبای تازه نفس داخلی استفاده میکنند.
انتهای پیام/
واقعا برای این سیاست گذارها متاسفم