گام اول برای بهینهسازی مصرف انرژی/ سازمان جدید بالاخره تشکیل شد
گروه: دسته بندی نشده | کد خبر: ۶۹۶۴۸ | تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۹:۳۲
به گزارش شاخص ۳۶۰، روز گذشته مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری، با صدور حکمی “اسماعیل سقاب اصفهانی” را به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی منصوب کرد.
این سازمان در راستای تأکید قانون برنامه هفتم توسعه تشکیل شده؛ در این قانون آمده : “دولت مکلف است بهمنظور ایجاد هماهنگی فرابخشی و مدیریت کلان و متمرکز در حوزه بهینهسازی مصرف انرژی، مدیریت بهینه ناترازی انرژی در بخشهای مختلف با رعایت ملاحظات کاهش شدت انرژی و پیگیری اجرای طرحهای بهینهسازی انرژی در بخشهای عرضه و مصرف انرژی و تعیین میزان و نحوه تخصیص کلیه یارانههای انرژی در هر بخش با اجرای کامل قانون هدفمندکردن یارانهها، «سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی» را زیر نظر رئیسجمهور منوط به موافقت وی از تجمیع و ادغام ظرفیتهای سازمانی موجود در شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) و ستاد مدیریت حملونقل و سوخت تأسیس نماید و اساسنامه آن را ظرف سهماه بهتصویب هیأت وزیران برساند.”
طبق تأکید برنامه هفتم توسعه قرار است سازمانهایی که سالها با بودجه بیتالمال فعالیت کردند و خروجی مشخصی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی نداشتند، از جمله “شرکت بهینهسازی مصرف سوخت” و “ستاد مدیریت حملو نقل و سوخت”، ادغام شده و تشکیل یک سازمان منسجم دهند تا بهانهتراشیها در بخش علل عدم بهینهسازی مصرف انرژی در ایران پایان یابد.
عمده بهانه این سازمانها در عدم موفقیت، فراوزارتخانهای نبودن بوده، و تشکیل یک سازمان فراوزارتخانهای ذیل نظر رئیس جمهوری با اختیارات بیشتر و با قابلیت مدیریت متمرکز در حوزه بهینهسازی مصرف انرژی، میتواند نقطه عطفی در حل مشکل ناترازیهای انرژی در ایران باشد.
احمد رحیمی نژاد
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید